Gletsjers & Jasper

10 augustus 2015 - Jasper National Park, Canada

Vrijdag 7 augustus

Icefields Parkway, naar Jasper

Vroeg opgestaan, om zoveel mogelijk te kunnen zien van de Icefields Parkway, de ongeveer 250 km lange highway van Banff naar Jasper. Dit wordt beschouwd als een van de mooiste wegen ter wereld, met uitzicht over de Rocky Mountains en veel verschillende gletsjers. Als bonus maak je ook nog kans op het spotten van allerlei wild! We hadden de neiging om bij elke bocht te stoppen voor foto’s, maar hebben die weten te onderdrukken omdat we het Columbia Icefield wilden bezoeken. Dat is een immens ijsveld hoog in de bergen, van waaruit verschillende gletsjers gevoed worden. Die gletsjers voeden weer rivieren die naar drie verschillende wereldzeeen stromen: de Noordelijke IJszee, de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. Een driedubbele waterscheiding in ijs dus!

Eerst hebben we de ‘Skywalk’ gedaan, een uitzichtpunt hangend boven het dal met inderdaad een prachtig uitzicht en heel veel informatie over de Rockies en het Icefield. De bodem van de Skywalk is van glas, dus niet aan te raden voor mensen met hoogtevrees. Zolang je maar niet naar beneden kijkt, is er niets aan de hand… Daarna nog een mooiere attractie: met een speciale bus de Athabasca-gletsjer op! Een speciaal geprepareerd stuk tenminste, want de toeristen mogen niet in gletjerspleten zakken. Toch rijdt er ook continu een shovel over het geprepareerde stuk om gaten dicht te maken. Wel een bijzondere ervaring, zeker als je bedenkt dat deze gletsjer zich in rap tempo terugtrekt en deze excursie dus over een aantal jaren niet meer mogelijk is.

De dag werd nog bijzonderder toen we twee keer een zwarte beer zagen! In beide gevallen aan het bessen plukken op een helling, dicht genoeg bij om hem goed te zien, maar ver genoeg weg om nog in de camper te springen als hij onze kant op zou komen. Na deze lange dag kwamen we aan in Jasper, op een camping waar de herten tussen de campers door dwalen…

Zaterdag 8 augustus

We zijn de dag rustig begonnen, met een bezoek aan het stadje Jasper. Leuk stadje, wat rustiger dan Banff maar toch erg sfeervol. Bij het Information Centre een tas vol folders gehaald om plannen te maken voor de komende dagen. Het eerste plan gelijk dezelfde middag ten uitvoer gebracht: raften op de Athabasca rivier. Eigenlijk was het meer floaten, want deze trip was ook geschikt voor kleine kindjes en ouderen, maar wel een mooie start van ons verblijf in Jasper. En door de kleine stroomversnellingen hier en daar hebben we toch een nat pak gekregen…

Zondag 9 augustus

Ook op vakantie (of júist op vakantie) worden de kleren vies dus ben ik met Quinten naar de wasserette in Jasper geweest. Gelukkig een met grote en snelle wasmachines en drogers, goed internet én lekkere koffie. ’s Middags naar Lake Annette, een klein meertje in de buurt, om te picknicken en eventueel te zwemmen. Van dat laatste kwam niets terecht omdat het ineens flink begon te regenen. Maar tussen de buien door hebben de jongens Lotte en Lars leren kennen, new best friends, om lekker Nederlands mee te praten en mee te rennen en schreeuwen van plezier. En ze bleken ook nog bij ons op de camping te staan! Dus ’s avonds ging de pret door… Voor het eerst mochten we een vuurtje stoken en hebben we uiteraard gebbq’d en marshmellows geroosterd. Een heerlijke avond!

Maandag 10 augustus

Een van de “must do’s” als je in Jasper bent, is Lake Maligne. Op een uurtje rijden van Jasper, langs een mooie route met ‘gegarandeerd’ wildlife. Dus wij vroeg opgestaan, want we wilden nog wel wat zien. Helaas op de heenweg alleen wat kraaien gespot, en een arendsnest met misschien wel een jong erin. Je kunt het niet afdwingen! We zijn eerst gestopt bij Medicine Lake, een meer dat ’s winters leegloopt via een ondergronds gangenstelsel. Pas recent is ontdekt hoe het ongeveer werkt, jarenlang een raadsel geweest.

Lake Maligne is lang niet zo druk bezocht als bijvoorbeeld Lake Louise, maar toch ook erg mooi. We hebben eerst een korte wandeling gemaakt en daarna een kano gehuurd. De jongens hadden ook een peddel, dat vonden ze heel wat! Erg leuk om te doen over dit prachtige meer. Na afloop nóg een wandeling naar Moose Lake, omdat we gehoord hadden dat er soms een eland zit. Die zijn vrij schuw, dus krijg je niet zomaar te zien. En we hadden veel geluk! Niet alleen een (vrouwtjes)eland die in het meertje waterplanten aan het eten was, maar ook twee kleintjes erbij. We konden het erg goed zien, maar even later liepen ze het bos in en waren ze verdwenen. Later liet ze zich bij het grote meer ook nog even zien. Gaaf! Op de terugweg liep er een kudde dikhoornschapen over de weg, dus toch weer twee dieren op onze lijst bij kunnen schrijven! Morgen weer verder, van Jasper naar Clearwater.

1. Opa Paul:
    13 augustus 2015
    Prachtige reis en dank voor de mooie foto's, gr.lies.